Werkgeluk. Het is een term die we tegenwoordig veel horen. Iedereen gaat op zoek naar de manier om zich goed te voelen op z’n werk. En terecht, want ons werk heeft een grote invloed op ons algemene welzijn. Hoe je werkgelukkiger wordt? We geven je 12 tips!
1. Ken jezelf
Werkgelukkig(er) worden, begint met het ontdekken van wat je nodig hebt om het beste uit jezelf te halen. Mensen die gebruik maken van hun talenten in hun werk, hebben meer zelfvertrouwen, zijn meer bevlogen en voelen zich gelukkiger in hun werk. Wij zeggen ook wel eens dat het potentieel al in jou zit, je moet het alleen leren kennen en je er mee durven verbinden.
Ontdek daarom wat jouw talenten en drijfveren zijn en zet ze bewust in op je werk.
2. Count your blessings, accept the drama
Weten waar je echt blij mee bent op je werk is een belangrijke stap. Wat gaat er al goed, wat zorgt voor jou voor een juiste work-life balance, op welke manier voel je je erkend? Daarnaast betekent werkgeluk soms ook: niet te veel focussen op wat er niet is. Als jij je alle dagen focust op de mindere kanten van je job, dan word je daar inderdaad ongelukkig van. Stel je voor dat je dat in je relatie zou doen: hoe zou die eruitzien als je je vooral focust op de minpunten van je partner?
Deze quote omvat het heel duidelijk: “De sleutel tot geluk is leren willen wat is in plaats van willen veranderen wat is”.
3. Focus op de dingen waar je invloed op hebt
Zoek uit wat je zelf kan doen om je werk aangenamer te maken. Steek energie in de zaken waarop je invloed hebt, maar laat de dingen los waarop je geen invloed hebt. Dat noemen we tijdens onze coachtrajecten de cirkel van invloed en betrokkenheid. Waarom die cirkel zo belangrijk is? Omdat je druk maken over dingen waar je geen invloed op hebt gewoonweg ontzettend veel energie kost en niets verandert aan de situatie.
4. Kijk verder dan je opleiding of job
Soms is het heel lastig om al je talenten in een job te vervatten. Durf eens verder te kijken dan die ene job. Kijk eens hoe je verschillende dingen kunt combineren zodat je tot een voor jou kloppend geheel komt.
Een paar voorbeelden: iemand die bij ons een traject loopbaanbegeleiding volgde, heeft haar werk als fulltime leerkracht ingewisseld voor een halftijdse job als leerkracht en heeft daarnaast een eigen zaak gestart in het maken van prachtige babykleertjes en authentiek kinderspeelgoed op maat. En een van onze collega-coaches is zowel docent toegepaste psychologie bij Thomas More Antwerpen als fietshersteller in bijberoep.
Het punt is: passie en beroep kunnen naast en door elkaar lopen. Je bent meer dan alleen je job. Alles vertrekt van binnenuit. Wie ben jij en waar word jij gelukkig van? Hoe klopt de balans voor jou?
Kunnen we je helpen bij het vormgeven van je job?
5. Ken je persoonlijke missie
Je persoonlijke missie omvat dat wat je belangrijk vindt, de waarden die voor jou gelden en de rol die je in het leven zou willen innemen. Neem je tijd om je missie te ontdekken, om in je eigen ziel te kijken. En belangrijk: ga de zaken die je lastig vindt aan jezelf niet uit de weg.
Volgens de Japanse traditie heeft iedereen één of meerdere ikigai: een passie waar we ’s morgens ons bed voor uitkomen en die de moeite waard is om voor te leven. Je ikigai beantwoordt aan vier voorwaarden: je houdt ervan, anderen hebben er baat bij, je kunt ervoor betaald worden en je bent er goed in.
6. Richt je op de reis, niet alleen het doel
Op veel uitkomsten op de werkvloer heb je geen of nauwelijks controle. Als je je vastklampt aan specifieke uitkomsten dan geeft dat mogelijk veel stress. Wat je ook kunt doen is jezelf uitdagen de beste versie van jezelf te zijn. Dit geeft je minder stress, meer uitdaging, meer plezier en meer controle.
7. Neem jezelf en je werk niet altijd te serieus
Hou het luchtig en speels. Iedereen heeft wel eens een mindere dag. Doe eens iets gek. Iets anders dan anders. Bak eens koekjes en breng die mee naar het werk. Of kom eens wat vroeger op het werk en plak een post-it met de mooiste eigenschap van je collega op zijn of haar bureau. Simpel, maar het werkt!
8. Zorg voor de juiste balans tussen energiegevers en energievreters
Als er een goede balans bestaat tussen de dingen die je energie geven en energie kosten, word je veerkrachtiger en wendbaarder. Energiegevers zijn dingen waar je batterij van oplaadt, energievreters zijn taken waarvan je energieniveau daalt. Zet dus duidelijk voor jezelf op een rijtje wat voor jou energiegevers en energievreters zijn.
9. Daag jezelf uit
Een burn-out door een te hoge werkdruk is niet nieuw, maar het tegenoverstelde kan zeker ook: een bore-out uit pure verveling. Als je dag in dag uit hetzelfde doet en op automatische piloot werkt, dan is het logisch dat je dat na een tijdje beu wordt. Je moet jezelf dus blijven uitdagen. Stel je kandidaat voor een nieuw project, volg een opleiding of werk simpelweg efficiënter.
10. Kies voor zinvol werk
Mensen die voelen dat ze een positieve bijdrage leveren aan het grotere geheel – aan het team, de organisatie of je medemens – voelen zich gelukkiger in hun werk. Dus vraag jezelf af: heb je het gevoel dat jouw werk ertoe doet en dat je zinvol werk doet voor jezelf en voor anderen? Wil je een overzicht maken van je persoonlijke waarden? Dat kan via de Barrets Value Test.
Soms lijkt je werk totaal niet zinvol. Zeker als je het gevoel hebt dat je heel de dag brandjes aan het blussen bent, je vaak uit je werk gehaald wordt door collega’s die vragen hebben en je telefoon maar blijft rinkelen. Maar zo’n brandje blussen, betekent wel dat je iemand met een probleem geholpen hebt of een situatie opgelost hebt. Bovendien kunnen sommige telefoontjes wel degelijk belangrijk zijn voor je werk en helpen ze je doelen in je werk te behalen.
Daarom een kleine oefening: zet aan het einde van de dag voor jezelf op een rijtje wat jou deze dag voldoening heeft gegeven. Vergeet hierbij vooral de kleine dingen niet zoals een goed gesprek met een collega die even niet meer wist hoe hij verder moest met zijn project, de klus die je afgerond hebt of het initiatief dat je genomen hebt om iets beter te organiseren.
11. Denk en spreek positief over je werk
Heb je de neiging om vaak negatief over je baan te denken? En bespreek je juist die dingen met je collega’s of je partner? Probeer je dan juist te focussen op de zaken die wel goed gaan: de zaken die je voldoening geven, het fijne contact met een goede collega, de complimentjes die je krijgt en de doelen die je bereikt.
Probeer je bovendien niet overal aan te ergeren of overal kritisch op te reageren. Er zullen altijd situaties zijn die je vervelend vindt, zoals de houding van een leidinggevende, collega’s die hun werk niet goed doen of de afwasmachine die niet uitgeruimd is. Vraag je af wat je belangrijk genoeg vindt om energie in te steken en laat de rest los.
Nog een kleine tip: spreek af met je collega’s dat je niet meer negatief spreekt over andere collega’s, jullie leidinggevende of klanten. Dat gaat een enorme impact hebben op de teamdynamiek en de sfeer in het team. En dus ook op jouw werkgeluk.
12. Boost je veerkracht
Je werkgeluk hangt ook af van je veerkracht. Hoe reageer je op tegenslagen? Wat leer je uit negatieve ervaringen? Om je veerkracht te versterken, kan mindfulness helpen. Klinkt vaag of zweverig? Dat is het niet. Alles draait om focus: je geeft een activiteit je volle aandacht. Een makkelijk voorbeeld: maak een wandeling tijdens je lunchpauze. Zet je zintuigen op scherp en concentreer je op de prikkelingen van je omgeving. Ervaar de geluiden, kleuren en geuren van de natuur. Zo wordt wandelen niet enkel gezond voor je lichaam, maar ook voor je geest. En wanneer je terug aan het werk gaat, ben je helemaal opgeladen en zen. Ideaal, toch?
Waar het op neerkomt
Voilà, enkele tips waar je zelf mee aan de slag kan. Werkgelukkiger worden? Daarvoor bestaat geen shortcut, geen snelle binnenweg. Het zit ‘m in de kleine dingen: bekijk wat je elke dag kan doen om telkens weer iets gelukkiger te worden. Soms betekent dat dat je je grenzen duidelijker leert aangeven en beter leert communiceren vanuit jezelf. Soms betekent het dat goed ook gewoon goed genoeg is. En soms betekent het bewust kiezen voor een andere job of werkcontext.
Wat wij het allerliefste doen, is jou werkgelukkiger maken. Tijdens een traject jobcoaching bekijken we samen hoe dat kan. Weet je niet of loopbaanbegeleiding iets voor jou is? Dat begrijpen we. Daarom hebben we Coffee & Coach in het leven geroepen: een informeel telefoongesprekje met een van onze coaches waar je elkaar leert kennen, je al je vragen over loopbaanbegeleiding kan stellen en we je situatie bekijken.